Beschrijving
In het project “Ontdek je eigen erfgoed” onderzoeken leerlingen van groep 7 en 8 in 10 lessen van 90 minuten hun persoonlijk erfgoed en maken naar aanleiding van dit onderzoek een zelf gekozen kunstwerk over hun erfgoed.
De leerlingen doen onderzoek naar hun eigen erfgoed via digitale en fysieke erfgoedcollecties uit de eigen gemeenschap. De leerlingen bepalen zelf wat ze willen onderzoeken, hierdoor wordt het eigenaarschap van de leerling aangesproken.
Vervolgens vertalen de leerlingen hun onderzoeksresultaten naar een eigen creatief product. Bijvoorbeeld een dans over het onderduikavontuur van oma in 1944 of een stopmotionfilmpje of Virtual Reality-maquette over de bouwontwikkeling van de buurt. Ook hier bepalen leerlingen zélf in welke kunstdiscipline ze werken.
Tijdens een feestelijk presentatiemoment worden de onderzoeksresultaten en de kunstwerken gedeeld met elkaar en met publiek. In dit presentatiemoment staat de ontmoeting en het delen van de gevonden informatie centraal. De leerlingen zijn expert geworden van hun onderzoek, hun verhaal én hun kunstwerk.
Met dit project ondersteunen we kinderen in hun identiteitsontwikkeling en vergroten hun historisch besef en worteling in de gemeenschap. Daarnaast begeleiden we hen in het aannemen van een onderzoekende houding ten opzichte van het onderzoeksmateriaal en hun leefomgeving. Het project wordt gestart met een inspirerende voorstelling van Het Historiater en in alle projectfases worden de leerlingen begeleid door experts op het gebied van erfgoed en kunst.